История игрушек 2 краткое содержание

Обновлено: 26.04.2024

Главные герои мультфильма — живые игрушки, обитающие в комнате их владельца — мальчика по имени Энди Дэвис. Ежегодно ко дню рождения Энди дарят новые игрушки, поэтому для старых этот день становится кошмаром. Ещё с детского сада любимцем мальчика была игрушка-ковбой по имени Вуди, который в своей потайной жизни является лидером всего игрушечного «общества» . Ещё одним кошмаром для игрушек Энди является соседский мальчик по имени Сид Филлипс, который развлекается обезображиванием и ломанием игрушек.

Очередной день рождения Энди, из-за скорого переезда его семьи в новый дом, был перенесён на несколько дней раньше. Он стал самым ужасным днём в жизни Вуди, ведь новая игрушка, которую подарили ребёнку, позарилась на его место! К тому же, претендент оказался противником не из легких: это мечта каждого мальчишки — Базз Лайтер (англ. Lightyear, «световой год») , космический рейнджер, у которого есть множество разнообразных механизмов наподобие раскрывающихся за спиной крыльев и лазерного луча, исходящего из запястья. И все это против жалкой веревочки на спине у Вуди, за которую нужно дернуть, чтобы ковбой произнес какую-нибудь фразу — ведь людям невдомек, что он живая игрушка. Причём этот Базз совершенно искренне считает себя тем самым супергероем, о котором все подробно написано на его упаковке. Вуди безуспешно пытается его в этом разубедить.

Случайно вытолкнув Базза в окно, Вуди оказывается под угрозой бойкота со стороны своих друзей-игрушек и даже смерти, поскольку все прекрасно понимают, как он ревновал Энди к Баззу. Вуди решает во что бы то ни стало спасти Базза. Тем временем Энди с родителями собирается в ресторан «Планета Пицца» . Он хотел бы взять с собой новую игрушку — Базза, но, не найдя его на месте, берет с собой своего прежнего любимца Вуди. Базз, оказавшись на улице, использует свои навыки рейнджера и цепляется снаружи к машине мамы Энди. Базз и Вуди встречаются на бензозаправке и начинают выяснять отношения, но тут машина с Энди уезжает, и оба оказываются потерянными. Благодаря «космической» находчивости Базза оба героя почти настигают Энди в популярном детском ресторане, но внезапно оказываются в руках зловещего соседа Энди, Сида Филлипса, и так попадают к нему домой. Там Вуди и Базз встречают изуродованных Сидом игрушек-гибридов и принимают их за каннибалов. Лихорадочно осматриваясь в поисках выхода, Базз видит по телевизору рекламу про самого себя и понимает, что Вуди был прав — он не космонавт, а всего лишь игрушка. Базз делает отчаянную попытку взлететь, но при падении лишается руки. От этого Базз совершенно падает духом. Вуди случайно показывает руку Базза своим друзьям-игрушкам из окна и тем самым окончательно убеждает их в том, что он убил Базза. Игрушки Энди отказываются помочь Вуди и Баззу в побеге. Но тут неожиданно на помощь друзьям приходят несчастные игрушки Сида: они ставят на место поврежденную руку космонавта и соглашаются помочь им в бегстве. Сид решает на следующий день приклеить Базза к мини-ракете и взорвать, но Вуди и остальные игрушки спасают Базза, напав на Сида и тем самым открыв свою тайну. У Сида начинается фобия на игрушки. Тем временем Вуди и Базз замечают начавшийся в доме Энди переезд и отправляются вслед за грузовиком с вещами. Они почти настигают его, но игрушки Энди выкидывают Вуди обратно, не веря его словам о Баззе и по-прежнему считая его убийцей. Но тут бинокль Ленни видит вдалеке живого Базза, и тогда игрушки все же делают попытку взять их в кузов. Следует драматическая погоня за грузовиком на игрушечной машинке, у которой быстро кончаются батарейки. Тогда Вуди запускает ракету Сида и они с Баззом действительно взлетают, успев в последний момент отделиться от ракеты. Базз счастлив, так как он впервые по-настоящему летит, используя по прямому назначению свои «космические» крылья. Вуди и Базз, после пережитых приключений ставшие настоящими друзьями, к огромной радости Энди падают прямо к нему на сиденье через люк в крыше маминого автомобиля.

игрушка мальчик спасает игрушку девочку от плохого игрушки мальчика )))
2-ую часть не очень помню, но там игрушка мальчик с плохой игрушкой малчиком подружились и нашли другого врага себе ))))

1 часть (1995)
Рассказ о любимой игрушке мальчика Энди - Вуди. Однажды ему на день рождения подарили Базза Лайтера который заменил место Вуди. Потом Вуди пытается любыми способами уничтожить Базза. С ними происходит приключения, после которых Вуди сознаёт, что Базз хороший.
Часть 2 (1999)
В коллекции амбара игрушек Элла есть четыре игрушки. Там Вуди, Джесси, Вонючка Пит и Буллзай. Вуди хотел спасти игрушку попавшей на домашнюю распродажу. В итоге игрушку он спас, а сам стал жертвой. Элл нашёл Вуди и украл его для поездки в музей в Токио. В кабинете Элла он хотел взять Джесси и Буллзая к себе, но Пит не хочет покидать их и делает всё, чтобы они все долетели до Токио. Но пит попадает к новому хозяину и Вуди выигрывает. Без рекса мистера картофеля и Базза лайтера бы он не справился


Toy Story 2 is a 1999 American computer-animated film produced by Pixar Animation Studios for Walt Disney Pictures. [4] Directed by John Lasseter and co-directed by Ash Brannon and Lee Unkrich, it is the second installment in the Toy Story franchise and the sequel to Toy Story (1995). In the film, Woody is stolen by a toy collector, prompting Buzz Lightyear and his friends to rescue him, but Woody is then tempted by the idea of immortality in a museum. Tom Hanks, Tim Allen, Don Rickles, Wallace Shawn, John Ratzenberger, Jim Varney, Annie Potts, R. Lee Ermey , John Morris , and Laurie Metcalf reprise their roles from the first film. The returning cast is joined by Joan Cusack, Kelsey Grammer, Estelle Harris, Wayne Knight, and Jodi Benson, who play the new characters introduced in this film.

Disney initially envisioned Toy Story 2 as a direct-to-video sequel. The film began production in a building separated from Pixar, on a small scale, as most of the main Pixar staff were busy working on A Bug's Life (1998). When story reels proved promising, Disney upgraded the film to a theatrical release, but Pixar was unhappy with the film's quality. Lasseter and the story team redeveloped the entire plot in one weekend. Although most Pixar features take years to develop, the established release date could not be moved and the production schedule for Toy Story 2 was compressed into nine months. [5] [6]

Despite production struggles, Toy Story 2 opened on November 24, 1999, to wildly successful box office numbers, eventually grossing over $497 million. It was met with widespread critical acclaim, with a rare 100% rating on the website Rotten Tomatoes, like its predecessor. [7] It is considered by critics to be one of the few sequel films superior to the original [8] and is frequently featured on lists of the greatest animated films ever made . Toy Story 2 would go on to become the third-highest-grossing film of 1999 , behind Star Wars: Episode I – The Phantom Menace and The Sixth Sense. [9] Among its accolades, the film won Best Motion Picture – Musical or Comedy at the 57th Golden Globe Awards . The film has seen multiple home media releases and a theatrical 3-D re-release in 2009, 10 years after its initial release. A sequel, Toy Story 3, was released in June 2010.

Contents

Andy Davis is preparing to take Woody to cowboy camp but accidentally rips Woody's arm during playtime. Woody is left on the shelf where he encounters Wheezy the penguin who was placed there after his squeaker broke. Wheezy is taken to be sold in the yard sale — while trying to rescue him, Woody is stolen by a greedy toy collector named Al McWhiggin. Buzz Lightyear attempts to rescue Woody from Al's car but he is unsuccessful — however, he manages to retrieve a feather and also remembers the number plate, two clues which help Buzz and the gang infer that Woody has been taken to Al's Toy Barn.

At Al's apartment, Woody meets Jessie the cowgirl, Bullseye the horse and Stinky Pete the Prospector who are all toys based on the famous television show, Woody's Roundup. Much to his dismay, Woody learns that he and the Roundup gang are to be sold to a museum in Tokyo, Japan. Jessie becomes resentful when she learns that Woody intends to return to his owner. Al accidentally breaks off Woody's arm — when Woody later tries to retrieve it, he fails due to Stinky Pete turning on the television in Al's room. He accuses Jessie of sabotaging his escape attempt.

When his arm is repaired the next day, Woody decides to return to Andy. However, when he learns that Jessie was once owned by a girl named Emily who outgrew her, he decides to go to Japan with the Roundup gang, afraid that Andy will very soon outgrow him, too. Meanwhile, Buzz has enlisted the help of Slinky, Mr. Potato Head, Hamm and Rex to rescue Woody. The toys arrive at Al's Toy Barn and search for Woody. Buzz is imprisoned by a new Utility Belt Buzz who believes he is a real space ranger. Utility Belt Buzz helps the toys to reach Al's apartment, believing they are on a mission to rescue Woody from the Evil Emperor Zurg. Andy's Buzz escapes and follows them, unintentionally releasing a toy Zurg.

When Utility Belt Buzz and the other toys reach Al's apartment, Andy's Buzz attempts to persuade Woody to come back with them. However, Woody remains convinced that Andy will outgrow him and decides to stay with the Roundup gang to go to Japan. Andy's Buzz leaves with the gang, but Woody shortly comes to his senses and asks the Roundup gang to join him. But before they can leave, Stinky Pete stops them, revealing he had previously sabotaged Woody's escape and feels envious about having never been sold. Al soon takes the Roundup gang to go to the airport. Andy's Buzz and the gang give chase but are intercepted by Zurg who engages Utility Belt Buzz in a battle.

The toys follow Al to the airport in a Pizza Planet truck. They manage to save Woody and place Stinky Pete in a backpack belonging to a young girl. However, Jessie is still trapped in the suitcase and is almost boarded on the plane to Japan, but Woody, Buzz and Bullseye manage to save her. The toys arrive back home just before Andy returns from summer camp. Andy is overjoyed to have new toys in his collection. Wheezy has also had his squeaker fixed. In the end, Woody tells Buzz that he is no longer afraid of Andy outgrowing him because he will still have Buzz to keep him company "for infinity and beyond."

Voice cast [ ]

Script error: No such module "Multiple image". Script error: No such module "Labelled list hatnote".

    as Woody as Buzz Lightyear / Utility Belt Buzz as Jessie as Prospector as Mr. Potato Head as Slinky Dog as Rex as Hamm as Bo Peep as Mrs. Potato Head as Al McWhiggin
  • John Morris as Andy Davis as Andy's mom
  • R. Lee Ermey as Sarge as Tour Guide Barbie as The Cleaner as Wheezy
  • Jeff Pidgeon as Aliens as Evil Emperor Zurg

Production [ ]

Development [ ]

Talk of a sequel to Toy Story began around a month after the film's opening, in December 1995. [10] A few days after the film's release, John Lasseter was traveling with his family and found a young boy clutching a Sheriff Woody doll at an airport. Lasseter described how the boy's excitement to show it to his father touched him deeply. Lasseter realized that his character no longer belonged to him only, but rather it belonged to others, as well. The memory was a defining factor in the production of Toy Story 2, with Lasseter moved to create a great film for that child and for everyone else who loved the characters. [11]

Ed Catmull , Lasseter, and Ralph Guggenheim visited Joe Roth, successor to recently ousted Jeffrey Katzenberg as chairman of Walt Disney Studios , shortly afterward. Roth was pleased and embraced the idea of a sequel. [10] Disney had recently begun making direct-to-video sequels to its successful features, and Roth wanted to handle the Toy Story sequel this way, as well. Prior releases, such as 1994's Aladdin sequel, The Return of Jafar, had returned an estimated $100 million in profits. [12]

Initially, everything regarding the sequel was uncertain at first: whether stars Tom Hanks and Tim Allen would be available and affordable, what the story premise would be, and even whether the film would be computer-animated at Pixar or traditionally hand-drawn at Walt Disney Feature Animation. [12] Lasseter regarded the project as a chance to groom new directing talent, as top choices were already immersed in other projects (Andrew Stanton as co-director in A Bug's Life and Pete Docter as director of what would eventually become Monsters, Inc.). Instead, Lasseter turned to Ash Brannon, a young directing animator on Toy Story whose work he admired. Brannon, a CalArts graduate, joined the Toy Story team in 1993. [12] Disney and Pixar officially announced the sequel in a press release on March 12, 1997. [13]

Story [ ]

Template:Quotebox Lasseter's intention with a sequel was to respect the original film and create that world again. [11] The story originated with him wondering what a toy would find upsetting, how a toy would feel if it were not played with by a child or, worse, a child growing out of a toy. [12] Brannon suggested the idea of a yard sale where the collector recognizes Woody as a rare artifact. [14] The concept of Woody as a collectible set came from the draft story of A Tin Toy Christmas, an original half-hour special pitched by Pixar to Disney in 1990. The obsessive toy collector named Al McWhiggin , who had appeared in a draft of Toy Story but was later expunged, was inserted into the film. [12] Lasseter claimed that Al was inspired by himself. [15]

Secondary characters in Woody's set were inspired by 1940s–1950s Western and puppet shows for children, such as Four Feather Falls , Hopalong Cassidy and Howdy Doody . [14] [16] The development of Jessie was kindled by Lasseter's wife Nancy, who pressed him to include a strong female character in the sequel, one with more substance than Bo Peep. [14] The scope for the original Toy Story was basic and only extended over two residential homes, roadways, and a chain restaurant, whereas Toy Story 2 has been described by Unkrich as something "all over the map". [11]

To make the project ready for theaters, Lasseter would need to add 12 minutes or so of material and strengthen what was already there. The extra material would be a challenge since it could not be mere padding — it would have to feel as if it had always been there, an organic part of the film. [5] With the scheduled delivery date less than a year away, Lasseter called Stanton, Docter, Joe Ranft, and some Disney story people to his house for a weekend. There, he hosted what he called a "story summit", a crash exercise that would yield a finished story in just two days.

Back at the office that Monday, Lasseter assembled the company in a screening room and pitched the revised version of Toy Story 2 from exposition to resolution. [5] Story elements were recycled from the original drafts of the first Toy Story. The original film's original opening sequence featured a Buzz Lightyear cartoon playing on television, which evolved into the Buzz Lightyear video game that would be shown in the opening scene of Toy Story 2. [17] A deleted scene from Toy Story, featuring Woody having a nightmare involving him being thrown into a trash can, was incorporated in a milder form for depicting Woody's fear of losing Andy. The idea of a squeak-toy penguin with a broken squeaker also resurfaced from an early version of Toy Story. [17]

Animation [ ]

As the story approached the production stage in early 1997, it was unclear whether Pixar would produce the film, as the entire team of 300 was busy working on A Bug's Life for a 1998 release. The Interactive Products Group, with a staff of 95, had its own animators, art department, and engineers. Under intense time pressure, they had put out two successful CD-ROM titles the previous year – Disney's Animated Storybook: Toy Story and The Toy Story Activity Center. [14] Between the two products, the group had created as much original animation as there was in Toy Story itself. Steve Jobs made the decision to shut down the computer games operation and the staff became the initial core of the Toy Story 2 production team. [13]

Before the switch from direct-to-video to feature film, the Toy Story 2 crew had been on its own, placed in a new building that was well-separated from the rest of the company by railroad tracks. "We were just the small film and we were off playing in our sandbox," co-producer Karen Jackson said. [5] Lasseter looked closely at every shot that had already been animated and called for tweaks throughout. The film reused digital elements from Toy Story but, true to the company's "prevailing culture of perfectionism, [. ] it reused less of Toy Story than might be expected". [18] Character models received major upgrades internally and shaders went through revisions to bring about subtle improvements. The team freely borrowed models from other productions, such as Geri from Pixar's 1997 short Geri's Game, who became the Cleaner in Toy Story 2. [18] Supervising animator Glenn McQueen inspired the animators to do spectacular work in the short amount of time given, assigning different shots to suit each animators' strengths. [19]

While producing Toy Story, the crew was careful in creating new locations, working within available technology at that time. By the time of production on Toy Story 2, technology had advanced farther to allow more complicated camera shots than were possible in the first film. [11] In making the sequel, the team at Pixar did not want to stray too far from the first film's look, but the company had developed a lot of new software since the first feature had been completed. [19] To achieve the dust visible after Woody is placed on top of a shelf, the crew was faced with the challenge of animating dust, an incredibly difficult task. After much experimentation, a tiny particle of dust was animated and the computer distributed that image throughout the entire shelf. Over two million dust particles are in place on the shelf in the completed film. [20]

Troubled production [ ]

Template:Quotebox Disney became unhappy with the pace of the work on the film and demanded in June 1997 that Guggenheim be replaced as producer, and Pixar complied. As a result, Karen Jackson and Helene Plotkin, associate producers, moved up into the roles of co-producers. [21] Lasseter would remain fully preoccupied with A Bug's Life until it wrapped in the fall. Once available, he took over directing duties and added Lee Unkrich as co-director. Unkrich, also fresh from supervising editor duties on A Bug's Life, would focus on layout and cinematography , while Brannon would be credited as co-director. [22]

In November 1997, Disney executives Roth and Peter Schneider viewed the film's story reels, with some finished animation, in a screening room at Pixar. They were impressed with the quality of work and became interested in releasing Toy Story 2 in theaters. [21] In addition to the unexpected artistic caliber, there were other reasons that made the case for a theatrical release more compelling. The economics of a direct-to-video Pixar release were not working as well as hoped thanks to the higher salaries of the crew. After negotiations, Jobs and Roth agreed that the split of costs and profits for Toy Story 2 would follow the model of a newly created five-film deal — but Toy Story 2 would not count as one of the five films. Disney had bargained in the contract for five original features, not sequels, thus assuring five sets of new characters for its theme parks and merchandise. Jobs gathered the crew and announced the change in plans for the film on February 5, 1998. [22]

The work done on the film to date was nearly lost in 1998 when one of the animators, while routinely clearing some files, accidentally entered the deletion command code /bin/rm -r -f * on the root folder of the Toy Story 2 assets on Pixar's internal servers. [23] [24] Associate technical director Oren Jacob was one of the first to notice as character models disappeared from their works in progress. They shut down the file servers but had already lost 90% of the last two years of work, and it was also found that the backups had not been working for about a month. The film was saved when technical director Galyn Susman, who had been remote working to take care of her newborn child, revealed she had backups of the assets on her home computer. The Pixar team was able to recover nearly all of the lost assets save for a few recent days of work, allowing the film to proceed. [25] [26]

Many of the creative staff at Pixar were not happy with how the sequel was turning out. Upon returning from the European promotion of A Bug's Life, Lasseter watched the development reels and agreed that it was not working. Pixar met with Disney, telling them that the film would have to be redone. Disney disagreed, and noted that Pixar did not have enough time to remake the film before its established release date. Pixar decided that they simply could not allow the film to be released in its existing state, and asked Lasseter to take over the production. Lasseter agreed, and recruited the first film's creative team to redevelop the story. To meet Disney's deadline, Pixar had to complete the entire film in nine months. [6] Unkrich, concerned with the dwindling amount of time remaining, asked Jobs whether the release date could be pushed back. Jobs explained that there was no choice, presumably in reference to the film's licensees and marketing partners, who were getting toys and promotions ready. [5]

Brannon focused on development, story and animation, Lasseter was in charge of art, modeling and lighting, and Unkrich oversaw editorial and layout. Since they met daily to discuss their progress with each other (they wanted to ensure they were all progressing in the same direction), the boundaries of their responsibilities overlapped. [19] As was common with Pixar features, the production became difficult as delivery dates loomed and hours inevitably became longer. Still, Toy Story 2, with its highly compressed production schedule, was especially trying. [27] While hard work and long hours were common to the team by that point (especially so to Lasseter), running flat-out on Toy Story 2 for month after month began to take a toll. The overwork spun out into carpal tunnel syndrome for some animators, [27] and repetitive strain injuries for others. [28] Catmull would later disclose that "a full third of the staff" ended up with some form of RSI by the time the film was finished. [29] Pixar did not encourage long hours, and, in fact, set limits on how many hours employees could work by approving or disapproving overtime. Employees' self-imposed compulsions to excel often trumped any other constraints, and were especially common to younger employees. [27] In one instance, an animator had forgotten to drop his child off at daycare one morning and, in a mental haze, forgot the baby in the back seat of his car in the parking lot. "Although quick action by rescue workers headed off the worst, the incident became a horrible indicator that some on the crew were working too hard," wrote David Price in his 2008 book The Pixar Touch. [30]


«История игрушек 2» (англ. Toy Story 2 ) — семейный полнометражный компьютерный мультфильм студии Диснея, выпущенный в 1999 году. Продолжение мультфильма «История игрушек». Лейтмотивом сюжета является тема взросления детей и смены их интересов с точки зрения игрушек, для которых это оборачивается трагедией и может казаться предательством. В широком смысле — тема исчерпывающих себя отношений.

Сюжет

Ковбой Вуди и другие игрушки продолжают свою жизнь в семье мальчика Энди, радуясь каждому дню. Но однажды Вуди похищает коварный коллекционер — ковбой оказывается раритетной игрушкой из комплекта, за который японский музей игрушек готов заплатить крупную сумму.

Остальные игрушки во главе с Баззом Лайтером решают выручить Вуди и отправляются за ним.

Вуди узнает многое из своего прошлого, находит новых друзей и, возможно, впервые задается вопросом — каков смысл его существования?

Озвучка

    ВудиБазз Лайтер
  • Дон Риклз — Мистер Картофельная голова
  • Джим Верни — Слинки
  • Уоллес Шоун — Рекс
  • Джон Ратцнбергер — Хэм

Ссылки

История игрушек (1995) · Приключения Флика (1998) · История игрушек 2 (1999) · Корпорация монстров (2001) · В поисках Немо (2003) · Суперсемейка (2004) · Тачки (2006) · Рататуй (2007) · ВАЛЛ-И (2008) · Вверх (2009) · История игрушек 3 (2010) · Тачки 2 (2011) · Медведь и лук (2011) · Ньют (2012) · Корпорация монстров 2 (2013)

Приключения Андрэ и пчёлки Уэлли (1984) · Люксо младший (1986) · Звезда цирка (1987) · Оловянная игрушка (1988) · Безделушка (1989) · Игра Джери (1997) · О птичках (2000) · Новая машина Майка (2002) · Барашек (2003) · Джек-Джек атакует (2005) · Человек-оркестр (2005) · Мэтр и призрачный свет (2006) · Похищение (2006) · Твой друг крыса (2007) · Престо (2008) · BURN-E (2008) · Переменная облачность (2009) · Даг:специальная миссия(2009)

Джон Лассетер · Эд Катмулл · Стив Джобс · Пит Доктер · Эндрю Стэнтон · Брэд Бёрд · Ли Анкрич · Гэри Ридстром · Бренда Чэпман · Брэд Льюис · Боб Питерсон · Джо Рэнфт


«История игрушек 2» ( en Toy Story 2) — семейный полнометражный компьютерный мультфильм студии Диснея, выпущенный в 1999 году. Сиквел мультфильма «История игрушек». По мнению некоторых кинокритиков, фильм-сиквел оказался в данном случае даже лучше оригинала — как в техническом, так и в художественном отношении. Лейтмотивом сюжета является тема взросления детей и смены их интересов с точки зрения игрушек, для которых это оборачивается трагедией и может казаться предательством. В широком смысле — тема нравственного выбора и личностных отношений, которые иногда могут исчерпываться.

Сюжет

Мультфильм начинается с того, что космический рейнджер Базз Светик проникает в крепость Зурга. Там он замечает батарейку — источник энергии Зурга. Однако это оказывается ловушкой, и Базз сталкивается с Зургом. Бой закончился тем, что Зург выстрелил в Базза, оставив только ноги. На самом деле это была видеоигра, в которой проиграл динозавр Рекс.

Ковбой Вуди никак не может найти свою шляпу — без неё он не может поехать с Энди в ковбойский лагерь. Во время поисков Рекс случайно включает пультом телевизора рекламу «Амбара игрушек Эла» с участием владельца магазина в костюме цыплёнка, но свинья-копилка Хэмм успевает это выключить. Спиралька, пёс-пружина, прибегает со шляпой Вуди на хвосте, в очередной раз выручая своего друга. В комнату Энди вбегает щенок Бастер и устраивает там бурную возню с игрушками. Затем Энди приходит к себе в комнату и до отъезда затевает ещё одну игру, но во время неё у Вуди рвётся рука, и Энди решает оставить его дома. Вуди очень удивлён и расстроен этим.

На следующее утро Вуди просыпается от кошмарного сна: Энди возвращается домой, берёт Вуди в руки, видит, что он сломан, и выбрасывает его в мусорный бак. Очнувшись на пыльной книжной полке, куда его отложили до починки, ковбой находит там пингвина Хрипуна со сломанной пищалкой. Хрипун рассказывает ему свою грустную историю и говорит, что началась домашняя распродажа. Вуди оповещает об этом всех, игрушки прячутся по углам, но тут в комнату заходит мама Энди, и, отбирая старье, уносит Хрипуна. Вуди решает его спасти, спустившись вниз верхом на Бастере. Спасение удаётся, однако Вуди соскальзывает со спины собаки и остаётся на улице. Его обнаруживает и коварно похищает Эл, «человек-цыпленок» из рекламы, владелец игрушечного магазина и жадный коллекционер. Он уезжает на необычной дорогой машине. Базз безуспешно пытается её догнать, но успевает только разглядеть номерной знак и прихватить подозрительное пёрышко. Эл приносит Вуди в сумке в свою квартиру на 23-м этаже, на двери которой висит табличка «Детям вход воспрещён».


«Исто́рия игру́шек» ( en «Toy Story», 1995) — американский мультфильм, созданный студией Pixar совместно с компанией Уолта Диснея. Это первый полнометражный фильм, смоделированный на компьютере полностью трёхмерным, и первый мультипликационный фильм, номинировавшийся на «Оскар» за «Лучший оригинальный сценарий». Мультфильм вышел в американский прокат 22 ноября 1995 года и за время показа собрал более 191 млн. $, став самым кассовым фильмом года. Сборы по всему миру составили почти 362 млн. $.

Позднее по мотивам одноимённого мультфильма были выпущены игры на картриджах для Sega Mega Drive, Super Nintendo и Nintendo Game Boy.

Сюжет

Главные герои мультфильма — живые игрушки, обитающие в комнате их владельца — мальчика по имени Энди Дэвис. Ежегодно ко дню рождения Энди дарят новые игрушки, поэтому для старых этот день становится кошмаром. Ещё с детского сада любимой игрушкой мальчика был тряпичный ковбой по имени Вуди, который в своей потайной жизни является лидером всего игрушечного «общества». Ещё одним кошмаром для игрушек Энди является соседский мальчик по имени Сид Филлипс, который развлекается обезображиванием и ломанием игрушек.

Очередной день рождения Энди, из-за скорого переезда его семьи в новый дом, было решено отметить на неделю раньше. Он стал самым ужасным днём в жизни Вуди: ведь новая игрушка, которую подарили ребёнку, позарилась на его место! К тому же, претендент оказался противником не из легких: это мечта каждого мальчишки — Базз Лайтер/Базз Лайт'ер (в другом переводе — Базз Светик; en Lightyear, «световой год»), космический рейнджер, у которого есть множество разнообразных механизмов наподобие раскрывающихся за спиной крыльев и лазерного луча (лазерной лампочки), исходящего из запястья. И все это против жалкой веревочки на спине у Вуди, за которую нужно дернуть, чтобы ковбой произнес какую-нибудь фразу — ведь людям невдомек, что он живая игрушка. Причём этот Базз совершенно искренне считает себя тем самым супергероем, о котором всё подробно написано на его упаковке, а вовсе не игрушкой. Вуди безуспешно пытается его в этом разубедить.

Энди с родительницей и сестрёнкой собирается в ресторан «Планета Пицца». Ему позволяют взять с собой какую-нибудь игрушку, но только одну. Опасаясь, что хозяин выберет Базза, Вуди решает незаметно столкнуть соперника в щель между столом и стеной, из которой тот не скоро сможет выбраться, но в результате Базз случайно выпадает в окно. Вуди оказывается под угрозой бойкота со стороны своих друзей-игрушек и даже смерти, поскольку все прекрасно понимают, как он ревновал Энди к Баззу. Кукла ковбой решает во что бы то ни стало спасти Базза. Тем временем мальчик, не найдя пластмассового астронавта на месте, берет с собой своего прежнего любимца, Вуди. А "выкинутый", оказавшись на улице, использует свои навыки рейнджера и цепляется снаружи к машине мамы Энди. Базз и Вуди встречаются на бензозаправке и начинают выяснять отношения, но тут машина с Энди уезжает, и оба оказываются потерянными. Благодаря находчивости Вуди оба героя почти настигают хозяина в популярном детском ресторане, но внезапно оказываются в руках зловещего соседа Энди, Сида Филлипса, и так попадают к нему домой. Там они встречают изуродованных Сидом игрушек-гибридов и принимают их за каннибалов. Лихорадочно осматриваясь в поисках выхода, Базз видит по телевизору рекламу про самого себя и понимает, что Вуди был прав — он не космонавт, а всего лишь игрушка. Пластмассовый астронавт делает отчаянную попытку взлететь, но при падении лишается руки. И от этого совершенно падает духом. Вуди случайно показывает руку Лайтера своим друзьям-игрушкам из окна и тем самым окончательно убеждает их в том, что якобы он убил новичка. Игрушки Энди отказываются помочь Вуди и Баззу в побеге. Но тут неожиданно на помощь тандему приходят несчастные игрушки Сида: они ставят на место поврежденную руку космонавта и соглашаются помочь им в бегстве.

Читайте также: