F 14 tomcat lego

Обновлено: 14.05.2024

Помните в начале 90-х у многих появились видеомагнитофоны и я уверен что некоторые из Вас смотрели фильм с Томом Крузом про бравых пилотов. Тогда после эпохи перестройки такие фильмы смотрелись неискушенными соотечественниками на ура. Но давайте поговорим о главном герое. F-14.

В 1970-х годах на вооружение США поступили три революционных истребителя: F-14 Tomcat, F-15 Eagle и F-16 Fighting Falcon. Сегодня два из этих истребителей остаются не только на вооружении, но и в производстве, и только F-14 Top Gun перешел в разряд музейных.

Так что же случилось? Почему самолет не только был досрочно отправлен на пенсию, но и буквально отправлен в промышленный шредер, в то время как Eagle и Viper продолжают сходить с конвейера и по сей день?

Правда в том, что F-14 Tomcat был высокотехнологичным истребителем, который был создан в расчете на ядерный апокалипсис. Если вспомнить программу, ее проблемы и последующие решения, то картина становится немного яснее. F-14 имел для американцев смысл, когда СССР и США стояли недалеко от порога Третьей мировой войны. но после «Перестройки» Союз перестал держать руку на причинном месте, и он стал невероятно дорогим и иногда проблематичным решением проблемы, которой больше ни у кого не было. И что еще хуже, только часть флота F-14 оказалась действительно работоспособной.

Целью F-14 Tomcat были советские бомбардировщики

Самолет F-14 Tomcat из 51-й истребительной эскадрильи (VF-51) во время перехвата советского Ту-95 Bear-A/B.

Самолет F-14 Tomcat из 51-й истребительной эскадрильи (VF-51) во время перехвата советского Ту-95 Bear-A/B.

Grumman F-14 Tomcat был невероятно перспективным самолетом, и на то были веские причины. В эпоху, когда межконтинентальные баллистические ракеты (МБР) еще не превратились в основное средство доставки ядерного оружия, Tomcat был разработан в основном для борьбы с самым мощным средством доставки ядерного оружия на американскую землю - флотом стратегических бомбардировщиков Советского Союза.

В настоящее время идея о том, что или Россия, или США может летать на бомбардировщиках над континентальной частью страны вероятного противника, кажется практически невозможной, в немалой степени благодаря передовым технологиям обнаружения, ПВО и сегодняшнему геополитическому климату. На пике холодной войны дело обстояло иначе. Угроза, исходящая от советских дальних бомбардировщиков, была настолько серьезной, что еще до того, как ракеты класса "воздух-воздух" получили широкое распространение в 1960-х годах, США разработали ракетное ядерное оружие класса "воздух-воздух", способное уничтожить целые воздушные группировки одним запуском.

Учитывая угрозу советских бомбардировщиков, вооруженных ядерным оружием или противокорабельными ракетами, компания Grumman разработала самый большой и тяжелый истребитель-носитель в истории, причем изрядная часть этого веса приходилась на новую ракету Phoenix и бортовые системы, необходимые для ее применения. Заправленный топливом и готовый к полету F-14 весил 27669 кг, что почти в два раза больше, чем у будущего F/A-18, и более чем в два раза больше, чем у полностью заправленного F-16 Fighting Falcon.

Самолеты ВВС F-15 и F-16 летят в строю с самолетами ВМС F-14 и F-18 23 октября 2002 года над водами Восточного побережья во время учений Cope Snapper 02 на военно-морской авиационной станции Ки-Уэст, штат Флорида.

Самолеты ВВС F-15 и F-16 летят в строю с самолетами ВМС F-14 и F-18 23 октября 2002 года над водами Восточного побережья во время учений Cope Snapper 02 на военно-морской авиационной станции Ки-Уэст, штат Флорида.

Несмотря на всю эту тяжесть, Tomcat все еще должен был быть быстрым, поэтому компания Grumman установила на F-14 двигатели TF30 компании Pratt & Whitney, которые первоначально устанавливались на F-111B, и которые не удалось продать ВМС. Каждый двигатель мог развивать тягу 6600 кгс в боевом режиме, а форсажная камера увеличивала мощность до 11385 кгс. В целом, F-14 мог использовать эти 22 000 с лишним кгс тяги, чтобы разогнать самолет до поразительной скорости 2,3 Маха, а его конструкция крыла с изменяемой стреловидностью обеспечивала отличную управляемость как на низких скоростях, необходимых для посадки на авианосец, так и на высоких скоростях, необходимых для перехвата самолета противника до того, как он успеет развернуть свои противокорабельные ракеты в сторону американского авианосца.

Благодаря этой конструкции крыла с изменяемой стреловидностью F-14 мог поворачивать круче, чем большинство его конкурентов 4-го поколения, включая маленький и проворный F-16. Это означало, что он мог не только быстро преодолевать расстояние для поражения советских бомбардировщиков, Tomcat действительно мог вести догфайт и побеждать, если это было бы необходимо…НО…

"Красивый самолет, оснащенный двумя кусками хлама".

Члены экипажа готовятся к установке турбовентиляторного реактивного двигателя Pratt & Whitney TF30-P-412 A на самолет F-14A Tomcat истребительной эскадрильи 43 (VF-143) в ангарной палубе на борту атомного авианосца USS Dwight D. Eisenhower.

Члены экипажа готовятся к установке турбовентиляторного реактивного двигателя Pratt & Whitney TF30-P-412 A на самолет F-14A Tomcat истребительной эскадрильи 43 (VF-143) в ангарной палубе на борту атомного авианосца USS Dwight D. Eisenhower.

При всех своих «возможностях» F-14 также мог доставить немало хлопот. Двигатели TF30 были действительно мощными, но они также были, пожалуй, слишком чувствительными для такой эксплуатации. Они были разработаны для еще более тяжелого самолета F-111B весом 36200 кг, но этот самолет был скорее бомбардировщиком, чем истребителем. Бомбардировщикам нужны мощные двигатели, чтобы нести полезную нагрузку на боевых скоростях, но они также имеют совсем другие параметры полета, чем истребители.

При работе на больших углах атаки или при быстрой регулировке пилотом подачи воздуха, двигатели были склонны к отказу компрессора. Эта проблема заставила некоторых назвать Tomcat "хорошим самолетом, оснащенным двумя кусками хлама" .

"С самого начала вы, по сути, учите пилотов управлять двигателем в приоритете перед управлением самолетом", - сказал капитан Ли Тиллотсон, координатор программы F14 ВМС, газете Washington Post в 1984 году.

Более того, так как двигатели установлены на огромном расстоянии в 2,7 м друг от друга, чтобы обеспечить большую подъемную силу и больше места для размещения вооружения, отказ одного из двигателей мог привести самолет в часто неустранимый плоский штопор. Эти проблемы привели к потере в общей сложности 40 самолетов F-14.

Но не только проблема отказа двигателя была характерна для F-14. Лопатки турбины внутри двигателя также были склонны выходить из строя задолго до истечения предполагаемого срока службы, вызывая катастрофические повреждения двигателя и подвергая риску жизни пилотов.

Министр ВМС Джон Ф. Леман-младший заявил, что двигатель TF30 "на F-14 - это, вероятно, худшее несоответствие между двигателем и самолетом, которое мы имели за многие годы. Двигатель TF30 - просто ужасный двигатель, и на его долю приходится 28,2 процента всех аварий F14. Чем быстрее мы его снимем с вооружения, тем счастливее я буду", - сказал Леман Конгрессу в 1984 году – "Думаю, хорошая новость заключается в том, что все иранские F-14 оснащены TF30".

В 1987 году F-14 начали получать новые двигатели General Electric F110, которые обеспечивали большую тягу и устраняли многие проблемы надежности, связанные с TF30. Но на самом деле, из-за нестабильного бюджета переход от TF30 к F110 проходил медленно. К 1996 году, через девять лет после того, как F110 поступил на вооружение, флот ВМС насчитывал всего 126 "Томкэтов" с новыми двигателями GE, а остальные 212 все еще летали на проблемных TF30. На самом деле, F-14A с TF30 продолжали летать для ВМС вплоть до 2004 года.

Проблема с конструкцией крыла с изменяемой стреловидностью

F-14A Tomcat из истребительной эскадрильи (VF) 213, пилотируемый Грегом "Маллетом" Джерардом и Доном "Тренером" Хастеном, поражает самолет-"агрессор" F-16N Viper, пилотируемый капитан-лейтенантом Джорджем "Элвудом" Домом, во время тренировки в школе истребительного вооружения ВМС (TOPGUN) на военно-морской авиационной станции (NAS) Мирамар, Калифорния, в марте 1989 года.

F-14A Tomcat из истребительной эскадрильи (VF) 213, пилотируемый Грегом "Маллетом" Джерардом и Доном "Тренером" Хастеном, поражает самолет-"агрессор" F-16N Viper, пилотируемый капитан-лейтенантом Джорджем "Элвудом" Домом, во время тренировки в школе истребительного вооружения ВМС (TOPGUN) на военно-морской авиационной станции (NAS) Мирамар, Калифорния, в марте 1989 года.

Конструкция крыла F-14 с изменяемой стреловидностью - одна из самых ярких внешних характеристик самолета, и нельзя отрицать, что в этом есть смысл. Они могли менять угол наклона от 20° до 68° во время полета, чтобы обеспечить наилучшие летные характеристики как на малых, так и на больших скоростях. Позиционирование крыла контролировалось автоматически центральным бортовым компьютером, обеспечивая наилучшее соотношение подъемной силы и тяги в каждой конкретной ситуации, но пилот мог управлять ими и вручную.

Как вы можете себе представить, столь мощная и передовая система была не только сложной и тяжелой, но и требовала довольно сложного обслуживания. В зависимости от оценки ВМС, F-14 Tomcat требовал от 30 до 60 часов технического обслуживания на каждый час, проведенный в воздухе. Высокие цены, связанные с обслуживанием сложных систем стреловидного крыла, часто называют одной из самых серьезных причин раннего снятия "Томкэта" с вооружения по сравнению с его американскими аналогами.

Моряки, приписанные к "Томкэттерам" из 31 эскадрильи, проводят техническое обслуживание одного из F-14D "Томкэт" на полетной палубе авианосца "Теодор Рузвельт" класса "Нимиц".

Моряки, приписанные к "Томкэттерам" из 31 эскадрильи, проводят техническое обслуживание одного из F-14D "Томкэт" на полетной палубе авианосца "Теодор Рузвельт" класса "Нимиц".

Но хотя стоимость обслуживания, возможно, и была самой большой проблемой F-14, цена была не единственным, на что жаловались пилоты.

Хотя регулировка положения крыла была быстрой и автоматической, пилоты, тренирующиеся с "Томкэтами" на F-15 и F-16, вскоре начали сообщать, что изменения положения крыла помогают им быстро оценить динамику F-14 во время маневров. Как боксер сигнализирует о своем ударе, так и F-14 Tomcat телеграфировал о своих маневрах, упрощая их чтение и прогнозирование для опытных противников.

Ракета "Феникс" была малопригодна для борьбы с истребителями.

Если бы ВМС были вынуждены ввести свои F-14 в бой, скорее всего, они потеряли бы больше самолетов из-за отказов двигателей, чем от огня противника, и даже ракета "Феникс" вряд ли смогла бы изменить этот факт.

Хотя более поздние модификации F-14, такие как F-14B и F-14D, оснащались более надежными двигателями, цифровой кабиной и улучшенной авионикой, значительная часть флота эксплуатировала некачественные двигатели TF30 на протяжении большей части срока службы истребителя. Нагрузки этих самолетов были ограничены всего 6,5g, чтобы уменьшить риски отказов компрессора в двигателях, но это ставило Tomcat в невыгодное положение по сравнению с современными истребителями, такими как F-15, которые были рассчитаны на нагрузку более чем 9g. Некоторые, однако, по-прежнему утверждали, что F-14 Tomcat не нуждался в высокой скорости благодаря новой удивительной системе вооружения - ракете Phoenix.

Знаменитая ракета AIM-54 Phoenix и радар AN/AWG-9, разработанный специально для ее применения, действительно заслуживают уважения. Радар AN/AWG-9 мог идентифицировать и отслеживать до шести целей на расстоянии 160 км, а при оснащении шестью ракетами AIM-54 Pheonix F-14 мог запустить все свое вооружение всего за 38 секунд. В свое время это было оружие класса "воздух-воздух", которому не было равных, но оно просто не было предназначено для использования против вражеских истребителей.

Ракета AIM-54 Phoenix ВМС США уничтожает беспилотник-мишень McDonnell QF-4B Phantom II над военно-морским оружейным центром Чайна-Лейк, Калифорния.

Ракета AIM-54 Phoenix ВМС США уничтожает беспилотник-мишень McDonnell QF-4B Phantom II над военно-морским оружейным центром Чайна-Лейк, Калифорния.

В январе 1999 года два F-14 выпустили по одной ракете "Феникс" по двум иракским МиГ-25, но обе промахнулись. Позже в том же году другой F-14 выпустил по МиГ-23 ракету "Феникс", но снова промахнулся. Ни один из F-14, принадлежащих ВМС США никогда не сбивал вражеский самолет ракетой, для которой он был предназначен.

F-14 заставил F-35 показаться выгодной сделкой

Когда мы слышим разговоры о том, что F-14 был дорогим самолетом, это почти звучит приторно в эпоху триллионных истребительных программ, таких как F-35 Joint Strike Fighter компании Lockheed Martin, но так же, как трудно сравнивать кассовые сборы фильмов, выпущенных с разницей в десятилетия, инфляция способна лишить шокирующей ценности устаревшие цифры. Поэтому, в интересах контекста, давайте переведем цены на F-14 в цифры 2021 года.

В 1973 году первая партия самолетов F-14A обошлась ВМС в 38 миллионов долларов за самолет. Это звучит довольно дешево по сравнению с примерно 88 миллионами долларов за новый F-15EX в наши дни, но если скорректировать эту цифру с учетом инфляции за почти пять десятилетий, то получится шокирующая цифра - более 234 миллионов долларов за F-14 Tomcat.

Первоначальная стоимость единицы F-35 также была довольно высокой, но все же более чем на 10 миллионов долларов меньше, чем у Tomcat, - 221 миллион долларов за истребитель. К 1988 году, 13 лет спустя, F-14D стоил 74 миллиона долларов за единицу, что с учетом инфляции снижает цену "Томкэта" до 171 миллиона долларов за самолет в сегодняшних долларах. В прошлом году исполнилось 13 лет с момента выпуска первой партии F-35, и цена за единицу F-35A сейчас составляет около 78 миллионов долларов за самолет - на 93 миллиона долларов меньше, чем F-14 за самолет.

Когда вы видите эти цифры такими, какие они есть на самом деле, вы начинаете понимать, насколько мощную угрозу для США представляли собой советские бомбардировщики. Эти цены считались Пентагоном оправданными как средство предотвращения конца света, но после распада Советского Союза апокалипсис, похоже, был отложен на обозримое будущее.

В заключение

Когда F-14 впервые поднялся в небо, он был больше, тяжелее и мог нести больше боеприпасов, чем любой другой истребитель-носитель в истории. Он мог отслеживать и поражать вражеские бомбардировщики с в то время, когда многие национальные ВВС все еще ориентировались на пушки и пулеметы для борьбы в воздухе. В ходе последующих модернизаций он находился на переднем крае развития систем авионики и в конечном итоге даже приобрел солидные возможности в борьбе "воздух-земля", как у его многоцелевых аналогов.

Но забегать так далеко вперед дорого. и в конечном итоге именно доллары и центы диктуют состав истребительного флота Америки. Мог ли F-14 быть модернизирован, усовершенствован и улучшен, чтобы летать и сегодня? Конечно, можно. Но, как и в случае с F-22 Raptor. иногда сохранение действительно не плохого старого истребителя обходится дороже, чем разработка и создание нового. Возможно, у F-14 был короткий срок годности по сравнению с некоторыми другими истребителями 70-х годов, но нельзя отрицать. присутствие могучего "Томкэта" оказало долгосрочное влияние на военно-морскую авиацию.

Хотя F-15 и F-16 продержались намного дольше, но для некоторых F-14 всегда будет "Top Gun".

Get ready to soar into the sky with this wonderful model!

-1:40 scale
-Roughly 1400 pieces;
-Variable sweep wings (pulling the tailhook extends them);
-Airbrakes;
-Flaps, slats, and spoilers on both wings;
-Retractable landing gears;
-Six hardpoints that carry a full set of AIM-54 Phoenix missiles;
-Measures 48×34 cm with wings retracted.

The full set consists of:

-PDF Instructions for the plane, six Phoenix missiles, and an adjustable display stand;
-Part list for all the liveries, missiles, display stand, suggested minifigure pilots.

The included instructions let you choose which livery (from the four available) you want for your model.

Liveries available (click on the name to see the listing):

IMPORTANT NOTICE: Stickers are sold separately. Those are high quality, printed on a vinyl sheet, and pre-cut for your comfort.

Instructions have 637 steps for the main model, with two pieces per step on average.
Despite this, his model is NOT for beginners: it features advanced snot techniques and requires a fair knowledge of lego pieces.
It’s pretty swooshable but has some delicate parts that don’t like a rough approach.
Also, some stickers are extremely small and need precise positioning.

1 review for Lego® Instructions F14 Tomcat 1:40 Scale

Faqby (verified owner) – February 7, 2021

This design is excellent and ingenious in its construction. It is also surprisingly durable and easy to handle. Approx $400 USD in bricklink purchases required if you are starting from scratch. The weakest parts of the design are the section including the cockpit windscreens and the retractable front nose gear. With a few small part modifications these can be adjusted and solved. A minor nitpick is the weapons payload cannot be fully installed while the plane is on its display stand. Strongly recommend this build.

Add a review Cancel reply

RobotCommando Factory

Processing Time

Ready to ship in 1-3 business days from Italy

Shipping policy

Shipping is offered only via registered mail. Your order will be processed in 1-3 days.

lego shell ejecting sg 551
Modular Organic Farm
CamoBrick® British Panther military vehicle
VW T2 Kastenwagen
Andrea’s House

Ezoic

report this ad

report this ad report this ad

MOCs MARKET is the first and only portal internally dedicated to the Lego ® Custom world! Our ambitious project is to create a single multi-vendor platform capable of hosting the best Lego® designers in the world and beyond! On MOCs MARKET, in addition to finding fantastic Lego ® Moc instructions, you can find real custom kits including pieces and instructions, custom minifigures, display boxes, custom stickers, LED kits and much more … What are you waiting for ?! Enter our great community and start to expand your Lego ® collection with unique and nowhere to be found products!

MocsMarket © 2021 | LEGO® and the LEGO® Minifigure are trademarks of the LEGO® Group, which does not sponsor, authorize or endorse this site or these products.

After it was featured in the popular film Top Gun, the F-14 Tomcat grew to international fame as one of the most recognizable fighter jets in American history. The F-14 Tomcat was designed during the Cold War to help defend carrier-based operations against Soviet-built MiG fighter jets and was capable of flying more than twice the speed of sound. The F-14’s advanced weapons system could track 24 hostiles and attack six targets simultaneously using the AIM-54 Phoenix missile.

Specifications:

  • Crew: 2 (Pilot and Radar Intercept Officer)
  • Engine: 2x General Electric F110-GE-400 afterburning turbofans
  • Speed: 1,544 mph (2,485 km/h)
  • Combat Radius: 575 mi (926 km)
  • Armament: 20mm M61A1 Vulcan 6-barreled Gatling cannon, AIM-7 Sparrow and AIM-9 Sidewinder air-to-air missiles

F-14 Tomcat - Supersonic Air Superiority Interceptor

Features of this Brickmania™ Kit:

The Brickmania F-14 Tomcat is based on the real-life VF-103 “Jolly Rogers” color scheme. This model contains an enormous number of cool features including working landing gear, posable flaps and elevators, arrestor hook, and a fully-detailed cockpit. The model also features the iconic functioning F-14 Tomcat wings, two American pilot minifigures, several printed elements, and a high-quality sticker sheet. The kit also includes a display stand designed specifically for the Tomcat. Armed with two AIM-7 Sparrow and two AIM-9 Sidewinder missiles, your new Tomcat is ready for action!

Kit includes alternative instructions for an all-gray build (pieces not included) that can be combined with the NAS Miramar Action Pack (BMF383).

Upgrade your Tomcat with the AIM-54 Phoenix Missile Add-On Pack (BKM1034) for added realism!

Model Statistics:

  • Model is designed by Cody Osell
  • 1/35th scale to match other Brickmania models
  • Includes 1,607 genuine new-condition LEGO® and Brickmania™ elements
  • Advanced Skill Level (6–8 years experience with LEGO is recommended)
  • Includes full-color printed building instructions

All Brickmania model kits are made of new-condition LEGO bricks. This model comes disassembled and includes complete printed building instructions and comes packaged in a sealed box. This is a limited-edition kit and production may be discontinued at any time.

MECHANIZED BRICK custom moc LEGO F-14 Tomcat modern era fighter jet airplane set with directions on how to make, custom Navy pilots and stickers for build, play, and display.

F-14 3/4 view

F-14 front view with wings open

F-14 rear view

  • 1458 LEGO® pieces
  • Model Size: 1/35th Scale
    Length: 21.5 inches (54.5cm), Wingspan Unswept: 22 inches (57cm)
  • Exterior details include:
    Variable wing geometry, electronics chin pod, external fuel tanks, retractable nose and main landing gear with poseable landing gear doors, speed brake, and arresting hook.
  • Multi-purpose pylons and mounting rails for:
    2 AIM-9 Sidewinder Air to Air Missiles
    2 AIM-54 Phoenix Air to Air Missiles
    2 GBU-16 Laser Guided Bombs
    AIM-7 Sparrow Air to Air Missile
    LANTIRN Pod
  • Cockpit details include:
    Pilot and Radar Intercept Officer ejection seats, flight controls and HUD (Heads Up Display).
  • Printed step by step building instructions with U.S. insignia decals and CAG markings of Navy Fighter Squadron VF-103 "Jolly Rogers."
  • Includes U.S. Navy Pilot and RIO minifigures.

MECHANIZED BRICK Custom LEGO F-14 LEGO MOC Top, Side, Rear and Bottom Views

"Thank you very much for this amazing kit. You outdid yourself with the level of detail on the model. Square pieces would make it difficult to recreate the unique curves and unmistakable shape of the F-14, but you did it. I was absolutely astounded when I finished the kit and put the decals on - and I still am every time I look at it! A pretty much perfect (as far as Lego pieces allow) recreation!"
David S.
Boston, MA

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize, or endorse this site.

Lately the F-14 Tomcat unleashed passion on many 1/48 modelling forum. Many 1/48 models were produced before but none ever created as much turmoil as the Avant Garde Model F-14D just released.

Being a Tomcat freak (although far from a Tomcat specialist) I followed quite a bit of the discussion on the internet between the initial announcement and the moment the AMK kit became available.
I hardly take part in sterile forum discussions where many “forum builders” * compare models they didn’t built or didn’t even touch or see in the flesh. Many time the discussions went from funny to ridiculous, so is nowadays modern social media.

AMK Tomcat was announced years ago, back then there was no new 1/48 Tomcat model on the market and when one modeller wanted to build a F-14 he would still probably source the old Hasegawa model (although Hobby Boss models were the newest ones on the market).
Unfortunately AMK communication about the kit was a bit awkward and clumsy. They announced a kit which would be the best Tomcat, asked for crowdfunding and failed to deliver the kit in a reasonable timeframe and the cherry on the cake was that many guys who actually funded the project were amongst the last one to receive the kits as pre-orders.
I am a patient guy and although I can get excited by the announcement of a kit I dearly want, I always go look at my stash to avoid getting carried away. There is no urgency to run after a kit, after all it is not like I/we will run out of kit anytime soon. I didn’t pre-order the kit and elected to wait till the kit hit the shelves to buy it.
So I wasn’t really impacted by the way AMK decided to run their communication, I followed it with an outsider view and to some extend I do agree that it was far from optimal.

While the “AMK drama” unfolded (between 2015 and today), Tamiya came out of the woods and released first a F-14A (in 2016) and then a F-14D (in 2018) in 1/48.
No prior announcement were made except when the models were ready to flood the market.

So we have two different companies (size does matter) and two completely opposed way to communicate with their fan base. But what about the kits they respectively offer us?

There is only one TRUE way to know:

Build both independently in a non-biased way and detached from their respective way of communicating (or not) about their project.
So here is a long series of articles I will publish in the coming weeks, building the F-14A from Tamiya alongside the just released AMK F-14D.


I could at least compare two F-14D, it would have been certainly easier. Unfortunately I wanted to build both the A and the D. The Tamiya D will be considered in this series as well, whenever relevant. It shouldn’t change much as it is a re-pop of the A model with relevant parts and decals added anyway.

The AMK was brought back from Telford and the Tamiya model was waiting in the stash for this very special occasion to be built. So here we are at the step many modellers prefer (some never go further than that) – Let me apologize in advance as I feel reviews like this very one are spoiling the joy of the solitary pleasure of the modeller, opening his treasure for the first time after spending “a few” euros on a model kit.

The Tamiya box is …well … ordinary. There is nothing extraordinary to be said about it. It’s perfect, standard size, standard sprue packaging and well organised.

The AMK box on the other hand is bigger and packed to the last millimetre. Some said that if you removed the content from the box you wouldn’t be able to close the box again. Well I will use that as a proof that what you read on the internet is not always correct as I was able to close the box after writing this article 🙂
Nevertheless it is not easy and there is not much empty space in that box. There are 4 smaller boxes neatly protecting the forward fuselage, the gears and canopy, and many weapons.


Instruction sheets and decals

The instruction sheets are colour printed for AMK and regular style b&w for Tamiya.
They both come in a small booklet: 27 pages for AMK and 23 pages for Tamiya.


AMK offers 5 versions of the F-14D.

  • F-14D: VF-213 Black Lions (2002) modex 100 Low vis
  • F-14D: VF-2 Bounty Hunters (2003) modex 106 Low vis
  • F-14D: VF-31 Tomcatters (997) modex 100 Hi-vis
  • F-14D: VX-1 Vampires (2000) modex 1 All black
  • F-14D: VF-101 Grim reapers (2005) modex 155 Low vis

Tamiya offers 3 versions for the F-14A and 4 versions for the F-14D:

  • F-14A: VF-2 Bounty Hunters (1976) modex Hi-vis
  • F-14A: VF-84 Jolly Rogers (1979) modex Hi-vis
  • F-14A: IRIAF (1980) Tactical Fighter Base 8
  • F-14D: VF-101 Grim Reapers modex 164
  • F-14D: VF-11 Red Rippers modex 100
  • F-14D: VF-2 Bounty Hunters modex 100
  • F-14D: VF-213 Black Lions modex 213

I have no particular judgement about the choice of versions. They all seem pretty logical and my only caveat would be the lack of VF-1 for the Tamiya F-14A, but that is very personal. I could maybe add that the F-14A choices of Tamiya are really not surprising. The IRIAF is the same as their previous 1/32 kit, and since then a more modern choice might have been the new blue camouflage of the IRIAF. Jolly Rogers and Bounty Hunters are both zero risk and best seller choices for the community at large … (unfortunately)



The Tamiya F-14D decal options seem more exotic but maybe that’s because they actually never released a 1/32 F-14D so they had to come up with something new. Still the Black Lions and the Bounty Hunters are classic options.

There is no IRIAF option in the AMK offering. the only real exotic choice is the all black VX-1 Tomcat. We get choices of hi-vis or low visibility versions and the decals are made by Furball aero design.


The AMK triple decal sheets with cockpit, stencils and weapons.

Both offering provide stencils for the weapons, obviously more for the AMK than for the Tamiya because the F-14A loadout is primarily air to air. Of note is that Tamiya provides masks for the canopy which AMK does not.



The Tamiya offers a double decal sheet and a masking stickers for the canopy.

Plastic to plastic

The main differences between the two offerings are the options available to the modeller to display his Tomcat.
If you can move the wings with both models, Tamiya only provides a slick wing whereas AMK provide two sets of wings.
One slick and the other where the modeller can lower the FLAPS, SLATS and spoilers. This options allow the modeller to build his F-14 in many different configuration such as on the catapult or during deck landing or parked or flying.
The Tamiya model on the other hand can only be built in configuration depicting a clean (non-turning) wing configuration, just like the old 1/32 Tamiya F-14. It’s a bit disappointing that Tamiya didn’t renew their Tomcats with a dirty wing offering. No doubt the aftermarket sector will fill the gap but Tamiya certainly had the capability to do this on their own no?

It is therefore important to note that AMK provides all the other part to display the tomcat on the catapult (wings forwards, slat and flaps in takeoff, nose gear compressed, launch bar extended, …) but does not provide pilots. It’s a small details, but you have never seen a aircraft on the catapult with nobody on boards…
On the other hand, the Tamiya tomcat cannot be displayed on the catapult (no flaps, no slats, no compressed gear and no launch bar extended) and is more meant to be displayed parked (or in flight) but Tamiya at least provides both pilot and RIO seating on their ejection seat.


Spoilers are a very interesting part of the tomcat wing because the tomcat does not have ailerons. Spoilers are not only deployed symmetrically for braking but asymmetrically for turning the aircraft by destroying the lift on a specific wing. So IMHO it is a real downside that Tamiya didn’t offer us that possibility and a very valid reason to turn to the AMK model.


On the other hand, when you compare both slick wings, the Tamiya (top in the picture above) seems more detailed, especially around the spoilers which aren’t as flat as the AMK closed spoilers.

The top fuselage is an area where I remember needing a lot of putty and sanding on the 1/32 Tamiya model. The 1/48 Tamiya is still made of two parts with the risk of needing putty but much more alignment tabs are present on the Tamiya model to overcome that possibility, so I am sure it won’t be needed this time.
AMK (right in dark grey in the below picture) provides a single part for the top fuselage.


The Bottom fuselage is similar in design, Note the recessed fin for the sparrows on both model and the different design of parts at the rear and front of the part.


The two pictures above show us that the speedbrake on the Tamiya Cat cannot be opened whereas the AMK can be displayed open or closed.

The front fuselage design is also quite different. Tamiya elected to mould the nose with the front fuselage and therefore inducing a very fine joint line longitudinally, whereas AMK provides a one piece front fuselage into which the cockpit (without seats) slides in from behind but chose to provide the nose separately.


Tamiya assembling quality is well known so I have no doubt that sanding the nose will be very quickly done, if necessary at all. AMK is an unknown for me as this is my first model of the brand. I guess we will see how much sanding the AMK nose requires in following part of this article series.
One striking detail is the AAR door which seems very “horizontal” on the Tamiya model and seems like pitch up on the AMK model.
I’ll reserve my judgement for later but at first sight I can’t deny the AMK design strike be as being off.


As you can see, the riveting lines are different and the formation lights details are much more subtle on the light grey Tamiya plastic.

AMK (Bottom sprue) offers two ways to assemble the canopy: You can either chose to go with the one piece transparency, mask it and paint it as usual or they also provide extra parts separating the transparencies from the canopy frame. Not sure yet this will bring any added value but I’ll sure try as I build the model.
Tamiya (top parts) elected to stick with the usual method of moulding the frame with the transparencies and let the modeller mask it (with the provided masks) and paint it. Note the unusual shape of the windshield where part of the front section is moulded in transparent.


A detail that strike me as I was studying the parts was the size difference from both ladders:


As you can see, the AMK ladder (Bottom) seems much larger than the Tamiya (top) ladder and much more detailed also.

The weapons are also very different in design. AMK favoured one piece design whenever they could and stack weapons smartly on their sprues. Tamiya on the other hand uses the classical method of multiple parts missiles.


As far as Air to Air weapons are concerned, both model provide the usual Tomcat weaponry: 4x AIM-9 Sidewinder, 4x AIM-7 Sparrows and 4x AIM-54 Phoenixes.


The AMK dark grey Phoenixes are not requiring any assembly except for the separated nozzle that slides in from behind. No sanding will be needed on these for sure.


Details on the weapons are crisp on both offering.

The AMK being a F-14D provides much more Air to Ground weapons: two types of Laser guided bombs and two types of JDAMs (unfortunately none with the proper thermal coating required for US navy weapons) as well as 2 pods: a targeting pod and a TARPS reconnaissance pod, albeit mischapen I hear but I’ll check that later.
As a comparison, the F-14D from Tamiya offers almost the exact same Air to Ground weapons, except for the smaller Jdams not included. They do provide 2 targeting pod (the Tomcat loads a single one obviously, but these are always welcome as spares for other modelling projects). TARPS pod is also included and an ALQ-188 pod probably included for an aggressor F-14D.

Price by the weight

The Tamiya Tomcat retails between 90 and 110€. The AMK Tomcat retails between 70 and 80€. Since I haven’t built them yet, I can’t really say which one is the best value. But if I consider value by the plastic weight, the winner is clearly the AMK with a plastic weight of 774g compared to 412g for the Tamiya Tomcat (granted you lack the weight of the AG weapons of the Tamiya F-14D, but that won’t account for the 350g difference).



I can’t wait to start building these side by side.
I’m always in awe for Tamiya models because of the precision engineering making them so easy to build. They are very often exactly what I need after a difficult conversion: a no brainer model to get the mojo to high level.
I have no doubt this Tomcat model will be a pleasure to build.
On the other hand I am disappointed of the simplicity of this F-14 offering. My initial feeling is that it has the exact same drawbacks I felt when I built their 1/32 model.
It’s certainly a great model, but it lacks the panache of a Tomcat standing on its catapult ready to be launched.

That panache is provided by the AMK Tomcat. It has many options available to the modellers, always trying to make it easy for them. Offering two sets of wings is really all about that. A single dirty wing offering can be built clean, but that’s more complicated for the modeller, so AMK provided both, and for less money.
Same goes for the no sanding weapons, We are probably all able to sand them, but let’s face it, we are all happy we won’t have to do it.
I guess we all know the reports about the AMK shape flaws. I will reserve my judgement about them as I actually build the kit and see if they really bother me or not, that will be part of my final conclusion for this series of articles.
In the meantime That AMK Tomcat is very attractive to me and I am quite impressed with the options, the design, the engineering and the details of the AMK offering.

Читайте также: